Het gebruik van kunstmatige intelligentie in de commerciële luchtvaart heeft een aantal belangrijke veranderingen teweeggebracht in de manier waarop vluchten tegenwoordig worden uitgevoerd. ’s Werelds toonaangevende vliegtuigaanbieders gebruiken nu kunstmatige intelligentie om hun klanten een meer gepersonaliseerde reiservaring te bieden.
Gebruik van kunstmatige intelligentie
Kunstmatige intelligentie is zeer krachtig en verschillende onderzoeken hebben aangetoond hoe het gebruik van kunstmatige intelligentie aanzienlijke veranderingen in de luchtvaart kan veroorzaken. Luchtvaartmaatschappijen gebruiken nu kunstmatige intelligentie voor voorspellende analyses, patroonherkenning, automatisch plannen, gerichte advertenties en analyse van terugkoppelingen met veelbelovende resultaten voor een betere vluchtervaring.
1) Identificatie van de passagiers

Het is niet nodig om uit te leggen hoe moderne uitvindingen bijdragen aan de verbetering van de mensheid. Inchecken voor instappen is een essentiële taak voor een luchtvaartmaatschappij. De Amerikaanse luchtvaartmaatschappij Delta Airlines nam het initiatief in 2017.
Hun online check-in via de website en app hebben veelbelovende resultaten laten zien en tegenwoordig kun je zien dat veel luchtvaartmaatschappijen vergelijkbare functies invoeren. Evenzo is Hartsfield-Jackson Airport van plan om de eerste biometrische terminal van Amerika te lanceren. Eenmaal geïnstalleerd, maakt kunstmatige intelligentie het proces van passagiersidentificatie snel en gemakkelijk voor ambtenaren.
2) Bagageonderzoek
Bagagescreening is een andere vervelende maar belangrijke taak die op de luchthaven moet worden uitgevoerd. Kunstmatige intelligentie heeft het screeningproces van bagage vereenvoudigd. De Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen hebben ooit een wedstrijd over app-ontwikkeling op kunstmatige intelligentie gehouden en Team Avatar werd de winnaar van de wedstrijd voor het maken van een app waarmee de gebruikers de grootte van hun bagage op de luchthaven konden bepalen.
De luchthaven van Osaka in Japan is van plan om de Syntech ONE 200 te installeren, een kunstmatige intelligentie die is ontwikkeld om bagage te screenen op meerdere passagiersstroken. Dergelijke tools automatiseren niet alleen het screeningproces van bagage, maar helpen autoriteiten ook illegale items effectief te detecteren.
3) Klantenservice
Kunstmatige intelligentie kan worden gebruikt om klanten op het vliegveld te helpen en het kan een bedrijf helpen tegelijkertijd zijn operationele kosten en arbeidskosten verlagen. Luchtvaartmaatschappijen gebruiken nu kunstmatige intelligentie om hun klanten te helpen problemen snel op te lossen door nauwkeurige informatie over toekomstige vliegreizen te krijgen op hun apparaten met internet.

4) Voorspelling van onderhoud
Luchtvaartmaatschappijen zijn van plan kunstmatige intelligentie te implementeren om mogelijke storingen in het onderhoud van vliegtuigen te voorspellen. De toonaangevende vliegtuigfabrikant Airbus neemt maatregelen om de betrouwbaarheid van het vliegtuigonderhoud te verbeteren. Ze gebruiken Skywise, een systeem voor gegevensopslag. Het helpt de vloot om een enorme hoeveelheid gegevens te verzamelen en te verwerken.
Het gebruik van kunstmatige intelligentie zal de weg vrijmaken voor een systematische aanpak van hoe en wanneer het vliegtuigonderhoud moet worden uitgevoerd. En hierboven zijn nog vier andere situaties genoemd hoe kunstmatige intelligentie voor een revolutie gaat zorgen.