LOT mag trots zijn op hun 90-jarige geschiedenis. De luchtvaar in Polen begon in 1920, toen de eerste vluchtroute naar Warschau werd geopend. Tussen mei en juni 1920 worden vluchten van Poznań naar Warschau en andersom uitgevoerd. Acht jaar later, in 1928, zorgt het ministerie van transport voor een drastische verandering. Elk particulier bedrijf mag de deuren sleuten en LOT Airlines Ltd ontstaat.
Het begin van LOT
Op 1 januari 1928 lanceert het bedrijf zijn activiteiten. Twee nieuwe routes zijn toegevoegd; Warschau-Katowice en Warschau-Bydgoszcz. In datzelfde jaar voert LOT een charmeoffensief uit, zodat de Poolse burgers weten dat LOT bestaat. Tijdens de viering van tien jaar Poolse onafhankelijkheid, wordt een ontwerpwedstrijd uitgevaardigd. Hier mogen kunstenaars een logo-ontwerp indienen. Tadeusz Gronowski wint de wedstrijd.

In september 1939, toen de dreiging van de Tweede Wereldoorlog ophield een dreiging te zijn, werden zestien van de zesentwintig vliegtuigen naar Roemenië gevlogen. Het grootste deel van de materieel en personeel vliegt mee. Tijdens de oorlog word alles van LOT óf ingenomen óf met de grond gelijk gemaakt. Er blijft niets meer over. Het duurt even voordat LOT weer operationeel is en weer kan vliegen.
In 1955, tien jaar na de Tweede Wereldoorlog, werden de eerste LT-14’s ontvangen. Hierdoor kan LOT vluchten naar Wenen en Moskou introduceren. In 1955, 27 jaar na oprichting, wordt de miljoenste passagier naar de bestemming gevlogen.
De eerste levering van een bestelling voor dertien It-14’s is ontvangen. De zware jaren na de oorlog hebben erin gehakt, maar er gloort hoop aan de horizon.
De millennium bug?
Bij LOT hadden ze (gelukkig) niet al te veel problemen met hun computers gehad. Tijdens het winterseizoen van 2000/2001 groeit het aantal gevlogen routes aanzienlijk. De luchthaven van Okęcie groeit uit tot een ware hub. Daardoor wordt Warschau een aantrekkelijke locatie, waar zowel het aantal nationale als internationale gestaag groeit. Er worden een aantal nieuwe routes gelanceerd, waaronder Zagreb, Tallinn, Boekarest en de luchthaven Gatwick in Londen.

De LOT-vloot wordt uitgebreid met acht Embraer ERJ-145’s en drie Boeing 737-500’s. De levering van de elf nieuwe vliegtuigen in 2000 is de grootste die LOT ooit in haar bestaansgeschiedenis heeft meegemaakt. Het is duidelijk, de groei zit erin en het kwakkelend bestaan hebben ze definitief achtergelaten.
Waar LOT eerst 27 jaar erover moest doen om de miljoenste passagier te vervoeren, vervoert LOT in 2001 meer dan drie miljoen passagiers! LOT mag zich tot ’s werelds beste luchtvaartmaatschappijen rekenen en dat wordt in 2001 erkend. Het wordt erkend oor de Official Airline Guides (OAG) Airline Industry Awards en door het tijdschrift Business Traveler. Er worden nieuwe routes gelanceerd, waaronder Odessa, Göteborg, Beiroet, Damascus en Zielona Góra.
Zonnig bestaan
In 2002 ondertekenen LOT en Lufthansa een eerste strategische samenwerkingsovereenkomst en een codeshare-contract voor de gezamenlijke exploitatie van luchtroutes tussen Polen en Duitsland. Met deze documenten opent LOT zijn weg naar lidmaatschap van Star Alliance. LOT ontvangt in dat jaar nogmaals erkenning van de kwaliteit door Business Traveller. Al voor de tweede keer op rijl
Aleksander Kwaśniewski, toenmalig presdient van Polen, snijdt het blauwe en witte lint rond het sculptuur van de kraan dat het atrium siert, symbolisch de nieuwe kantoren van LOT Polish Airlines open. Zijne Eminentie kardinaal Józef Glemp, hoofd van de katholieke kerk van Polen, neemt ook deel aan de ceremonie en zegen zowel het gebouw als al diegenen die zich daar verzameld hebben. Op naar mooiere verhalen, LOT!